Kształcenie zawodowe w windsurfingu.
Program i struktura szkolenia zgodne z Polską Ramą Kwalifikacji i Ustawą o Sporcie (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 715, z 2015 r. poz. 1321).
Poziom PRK | Kompetencje / wykształcenie | Sport powszechny żeglarstwo lodowe sport wyczynowy (kwalifikowany) |
---|---|---|
8 | samodzielny /wykształcenie wyższe – magister | X |
7 | samodzielny /wykształcenie wyższe – magister | Trener PZŻ kl. mistrzowskiej |
6 | samodzielny /wykształcenie wyższe – magister | Trener PZŻ I kl. |
5 | samodzielny /wykształcenie wyższe – licencjat | Trener/Wykładowca PSW |
4 | samodzielny /wykształcenie średnie | Instruktor Sportu kl.I w windsurfingu |
3 | samodzielny /wykształcenie średnie | Instruktor Sportu kl.II/III w windsurfingu |
2 | niesamodzielny | Asystent Instruktora PSW, II klasa PSW – umiejętności techniczne |
ASYSTENT INSTRUKTORA SPORTU PSW
Asystent Instruktora Sportu w windsurfingu jest uprawniony do niesamodzielnego prowadzenia zajęć, w związku z czym jako niezbędne określono następujące kryteria naboru:
- wiek – 18 lat,
- podstawowe wykształcenie,
- posiadanie potwierdzonych umiejętności windsurfingowych (posiadanie kwalifikacji na poziomie II stopnia umiejętności PSW),
Kryteria ukończenia Asystenta Instruktora sportu:
– ukończenie kursu,
– zdany egzamin teoretyczny – (platforma online) 50%
– zdany egzamin praktyczny – technika i prowadzenie zajęć – 50%
– udział i ukończenie MP Instruktorów wynikiem techniki min 5,0 (skala 1-10)
umiejętność wykonywania manewrów na poziomie II stopnia PSW (manewry wypornościowe na deskach bezmieczowych, manewry ślizgowe na deskach bezmieczowych)
Wiedza: | Umiejętności: | Kompetencje społeczne: |
---|---|---|
– Wymienia zdrowotne, wypoczynkowe i wychowawcze walory żeglarstwa oraz wskazuje bariery uczestnictwa w różnych jego formach. – Wymienia zagrożenia związane z prowadzeniem zajęć z dziećmi na lądzie i wodzie. – Wskazuje przepisy regulujące uprawianie rekreacji i prowadzenie zajęć nad wodą. – Charakteryzuje windsurfing jako dyscyplinę sportu. – Omawia elementy budowy pędnika i deski windsurfingowej – Wyjaśnia podstawowe zjawiska fizyczne związane z żeglowaniem oraz przepisy obowiązujące na akwenach wodnych. – Wymienia podstawowe zasady obowiązujące w nauczaniu, komunikowaniu się i budowaniu pozytywnych relacji z podopiecznymi. – Opisuje zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. | – Potrafi asystować w organizowaniu i prowadzeniu zajęć sportowych. – Potrafi prowadzić fragmenty zajęć rekreacyjnych i sportowych z pomocą i/lub pod bezpośrednim nadzorem. – Posługuje się podstawowym słownictwem windsurfingowym, przekazując informacje o dyscyplinie. – Potrafi pokazać i omówić podstawowe manewry – potrafi odpowiednio dobrać i stawić zestaw windsurfingowy – Potrafi czytać żeglarskie prognozy pogody. | – Jest gotów do organizowania i prowadzenia wybranych fragmentów zajęć w określonych warunkach pod nadzorem instruktora. – Jest gotów do funkcjonowania w roli asystenta instruktora windsurifngu oraz podejmowania powierzonych przez instruktora zadań. – Wykazuje odpowiedzialne podejście do opieki nad dziećmi i ich bezpieczeństwa w miejscu ćwiczeń. – Ocenia swoje działania oraz działania uczestników zajęć. |
Szczegółowe treści nauczania pozwalające asystentowi instruktora sportu PZŻ osiągnąć wyżej wymienione efekty:
Lp. | Tematyka | Liczba godz. Praktyka | Liczba godz. Teoria |
---|---|---|---|
1 | Windsurfing jako forma rekreacji ruchowej | 1 | |
2 | Charakterystyka windsurfingu jako dyscypliny sportu | 1 | |
3 | Budowa pędnika, deski windsurfingowej, taklowanie pędnika | 2 | |
4 | Podstawy Teorii żeglowania | 2 | |
5 | Podstawowe Komunikaty meteorologiczne | 1 | |
6 | Organizacja szkolenia windsurfingowego | 1 | |
7 | Przepisy, zarządzenia i regulaminy obowiązujące w procesie szkolenia windsurfignu, wymogi bezpieczeństwa w trakcie zajęć szkoleniowych na lądzie, lodzie i na wodzie | 2 | |
8 | Organizacja i prowadzenie zajęć | 1 | |
9 | Pojęcie i zasób ćwiczeń w zakresie techniki | 1 | |
10 | Zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej | 1 | |
11 | Budowanie pozytywnych relacji z podopiecznymi | 1 | |
12 | Zasady skutecznej komunikacji w nauczaniu | 1 | |
RAZEM | 15 |
INSTRUKTOR SPORTU II/III KLASY W WINDSURFINGU PSW
Kryteria naboru i organizacja szkolenia
Instruktor Sportu II i III klasy w windsurfingu jest uprawniony do samodzielnego prowadzenia zajęć, w związku z czym jako niezbędne określono następujące kryteria naboru:
- wiek – 18 lat,
- średnie wykształcenie,
- posiadanie potwierdzonych umiejętności windsurfingowych (posiadanie umiejętności na poziomie II lub III stopnia PSW),
- Umiejętność prowadzenia motorówki (z silnikiem do 10 KW) lub patent sternika motorowodnego.
Kryteria ukończenia IS III klasy):
– ukończenie kursu,
– zdany egzamin teoretyczny – (platforma online) 60%
– zdany egzamin praktyczny – technika i prowadzenie zajęć – 60%
– udział i ukończenie MP Instruktorów wynikiem techniki min 6,0 (skala 1-10)
umiejętność wykonywania manewrów na poziomie II stopnia PSW (manewry wypornościowe na deskach bezmieczowych, manewry ślizgowe na deskach bezmieczowych)
Kryteria ukończenia IS II klasy):
– ukończenie kursu,
– zdany egzamin teoretyczny – (platforma online) 70%
– zdany egzamin praktyczny – technika i prowadzenie zajęć 70%
– udział i ukończenie MP Instruktorów wynikiem techniki min 7,0 (skala 1-10)
umiejętność wykonywania manewrów na poziomie III stopnia PSW (rufa w ślizgu, start z wody, skok, pływanie po zafalowanym akwenie)
Podstawowe kompetencje IS klasy II
Wiedza: | Umiejętności: | Kompetencje społeczne: |
---|---|---|
– Zna zasady planowania, prowadzenia i monitorowania zajęć na lądzie i wodzie. – Wymienia składowe struktury rzeczowej oraz opisuje strukturę czasową rocznego planu szkolenia w windsurfingu. – Wymienia zasady, metody i formy stosowane w nauczaniu. – Charakteryzuje różne style kierowania grupą uczestników zajęć. | – Potrafi zorganizować i prowadzić zajęcia w różnych okresach rocznego cyklu treningowego. – Dostrzega osobnicze zróżnicowanie w grupie podopiecznych i potrzebę dostosowania zajęć do poziomu uczestników. – Stosuje właściwe dla rodzaju zajęć metody, formy i środki dydaktyczne. – Posiada umiejętność objaśniania i nauczania podstawowych ćwiczeń ogólnorozwojowych oraz mających zastosowanie w określonej formie windsurfingu. – Komunikuje się z podopiecznymi w sposób zrozumiały i motywuje ich do pracy. – Dba o bezpieczeństwo uczestników oraz atrakcyjność zajęć – Potrafi udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej – Posługuje się terminologią specyficzną dla określonej formy windsurfingu. | – Bierze odpowiedzialność za bezpieczeństwo i zdrowie uczestników zajęć. – Potrafi dokonać bieżącej oceny wykonywanych zadań. – Dostrzega różnice w szybkości uczenia się poszczególnych osób w grupie. – Dokonuje krytycznej samooceny prowadzonych zajęć. – Podkreśla zdrowotne znaczenie podejmowania aktywności fizycznej. |
Szczegółowe treści nauczania pozwalające Instruktorowi Sportu PSW-PZŻ osiągnąć wyżej wymienione efekty:
Lp. | Tematyka | Liczba godz. Praktyka | Liczba godz. Teoria |
---|---|---|---|
1 | Rola i zadania instruktora windsurifngu (zawód instruktor)– dyskusja | 2 | |
2 | Windsurfing jako forma współzawodnictwa (dyscypliny, regaty) | 2 | 2 |
3 | Systematyka Szkolenia windsurfingu | 4 | |
4 | Teoria żeglowania. | 3 | |
5 | Organizacja, nauczanie i prowadzenie zajęć na lądzie i na wodzie | 12 | 2 |
6 | Bezpieczeństwo podczas prowadzenia zajęć | 2 | |
7 | Windsurfing jako dyscyplina sportu (historia, windsurfing na igrzyskach olimpijskich) | 2 | |
8 | Metodyka nauczania windsurfingu. | 2 | |
9 | Sprzęt (budowa zestawu, ustawienie sprzętu) | 1 | 2 |
10 | Meteorologia – podstawy przewidywania pogody | 1 | |
11 | Zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej | 1 | 1 |
12 | Kształtowanie i doskonalenie zdolności motorycznych | 5 | 1 |
13 | Marketing w windsurfingu. | 1 | |
14 | Pierwsza pomoc | 1 | 1 |
15 | Technika windsurfingu na poszczególnych poziomach zaawansowania (omówienie błędów) | 10 | |
RAZEM | 32 | 28 |
INSTRUKTOR SPORTU I KLASY – PSW
Kryteria naboru i organizacja szkolenia
Instruktor Sportu PZŻ jest kolejnym stopniem na ścieżce zawodowej, w związku
z czym jako niezbędne określono następujące kryteria naboru:
- ukończone 18 lat,
- średnie wykształcenie,
- posiadanie stopnia Instruktora Sportu poziom IS II klasy.
- Umiejętność prowadzenia motorówki (z silnikiem do 10 KW) lub patent sternika motorowodnego.
Kryteria ukończenia IS I klasy:
– ukończenie kursu,
– zdany egzamin teoretyczny – ( platforma online)
– zdany egzamin praktyczny – technika, organizacja, prowadzenie zajęć
– udział i ukończenie MP Instruktorów wynikiem techniki min 8,0 (skala 1-10)
umiejętność wykonywania manewrów na poziomie IV stopnia PSW (course race, slalom, foil, freestyle, wave)
Podstawowe kompetencje Instruktora Sportu
Wiedza: | Umiejętności: | Kompetencje społeczne: |
---|---|---|
– Omawia zadania i zakres oraz sposób prowadzenia kontroli procesu szkolenia (sportowego). – Wyjaśnia celowość doboru określonych metod form i środków w typowych celach treningowych. – Wymienia zadania edukacyjno-wychowawcze pracy instruktora sportu. – Wymienia zagrożenia związane z wczesną specjalizacją sportową. | – Dobiera właściwe narzędzia kontroli szkolenia oraz dokonuje oceny jego efektów. – Dostrzega i samodzielnie rozwiązuje typowe problemy pojawiające się w procesie szkolenia. – Uwzględnia możliwości uczestników w doborze metod środków i form szkolenia. – Stosuje narzędzia komunikacji i motywacji właściwe do potrzeb uczestników i etapu szkolenia. – Wykorzystuje technologie i narzędzia wspomagające proces szkoleniowy w żeglarstwie. | – Bierze odpowiedzialność za realizację procesu szkolenia. – Dostrzega potrzebą dokonywania bieżącej i okresowej oceny wykonywanych zadań. – Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej. – W realizacji zadań zawodowych przejawia gotowość do współpracy z innymi specjalistami. – Jest gotów do kierowania pracą osób o niższych kwalifikacjach w procesie szkolenia. – Śledzi rozwój technologii i narzędzi wspomagających proces szkoleniowy w żeglarstwie. – Przejawia potrzebę dbałości o ogólną edukację uczestników szkolenia. |
Szczegółowe treści nauczania pozwalające Instruktorowi SPORTU I KLASY osiągnąć wyżej wymienione efekty:
Lp. | Tematyka | Liczba godz. Praktyka | Liczba godz. Teoria |
---|---|---|---|
1 | Wychowanie do sportu i przez sport | 2 | |
2 | Wpływ czynników psychicznych na rozwój sportowców | 1 | |
3 | Zasady organizacji grupy (sekcji, klubu, koła) sportowej, style kierowania grupą | 2 | |
4 | Przygotowanie sprzętu windsurfingowego dla różnych dyscyplin | 4 | |
5 | Pojęcie, metodyka i zasób ćwiczeń w zakresie techniki przepisów regatowych i taktyki w wyścigu | 4 | |
6 | Praktyczna kontrola treningów i postępów ćwiczących | 4 | |
7* | Prowadzenie zajęć i doskonalenie techniki na zadane tematy | 16 | |
8 | Zawody sportowe: sędziowanie, obserwacja, analiza wyników | 4 | |
9 | Klasy sportowe – inne a) Raceboard (trasy, wyścigi, omówienie sprzętu) b) RS:One (trasy, wyścigi, omówienie sprzętu) c) Techno Plus (trasy, wyścigi, omówienie sprzętu) d) Wave (zasady oceniania i punktowania manewrów) e) Freestyle (zasady oceniania i punktowania manewrów) f) Slalom (trasy, wyścigi, omówienie sprzętu) g) Formula Windsurfing (trasy, wyścigi, omówienie sprzętu) h) Iceboard (trasy, wyścigi, omówienie sprzętu) | 4 | |
10 | Przepisy regatowe żeglarstwa | 2 | |
11 | Psychologiczne uwarunkowania kształcenia (nauczania i uczenia się) | 2 | |
12 | Budowa i akcenty treningowe w rocznym cyklu szkolenia | 5 | |
RAZEM | 20 | 30 |
TRENER PSW
Kryteria naboru i organizacja szkolenia
TRENER PSW PZŻ II Klasy kolejnym stopniem na ścieżce zawodowej, w związku z czym jako niezbędne określono następujące kryteria naboru:
- posiadanie wyższego wykształcenia,
- posiadanie stopnia Instruktora Sportu poziom IS I klasy.
3.Sternik Motorowodny
Kryteria ukończenia:
– ukończenie kursu,
– zdany egzamin teoretyczny
– obrona opracowanego samodzielnie rocznego planu i programu szkolenia
Poziom kwalifikacji dla edukacji zawodowej | Proponowany tytuł zawodowy | Najważniejsze cele zawodowe | Odniesienie do deskryptorów Polskiej Ramy Kwalifikacji |
---|---|---|---|
Poziom 5 | Trener PSW | Posiada bardzo wysoką specjalistyczną wiedzę i umiejętności pozwalające na samodzielne planowanie i prowadzenie szkolenia w zakresie sportu Posiada wysokie kompetencje społeczne m. in. ponosząc odpowiedzialność za bezpieczeństwo i efektywność swoich działań oraz działań innych osób w szkoleniu sportowym |
Lp. | Tematyka | Liczba godz. Praktyka | Liczba godz. Teoria |
---|---|---|---|
1 | Fizjologiczne podstawy wydolności fizycznej i wytrzymałości | 6 | |
2 | Psychologia w sporcie | 2 | |
3 | Podstawy meteorologii regatowej | 4 | |
4 | Pojęcie, metodyka i zasób ćwiczeń w zakresie zdolności motorycznych | 4 | |
5 | Pojęcie, metodyka i zasób ćwiczeń w zakresie techniki żeglowania | 5 | |
6 | Pojęcie, metodyka i zasób ćwiczeń w zakresie przepisów regatowych i taktyki w wyścigu | 5 | |
7 | Praktyczne wykorzystanie procesu odnowy w szkoleniu żeglarskim | 2 | |
8 | Wykorzystanie programów symulacyjnych i multimedialnych w nauczaniu windsurifngu | 2 | |
9 | Obciążenia w żeglarstwie, konstruowanie rocznego planu szkolenia | 4 | |
10 | Zawody sportowe: sędziowanie, obserwacja, analiza wyników | 4 | |
11 | Kontrola procesu szkolenia zawodniczego | 4 | |
RAZEM | 4 | 38 |
Instruktor Wykładowca PSW
Trzecim stopniem zawodowym w tym szkoleniu jest Instruktor Wykładowca PSW.
Umiejscowienie IW
Poziom kwalifikacji dla edukacji zawodowej | Proponowany tytuł zawodowy | Najważniejsze cele zawodowe | Odniesienie do deskryptorów Polskiej Ramy Kwalifikacji |
---|---|---|---|
Poziom 5 | Instruktor Wykładowca | Prowadzi szkolenie instruktorskie. Prowadzi i nadzoruje różnego typu szkolenie żeglarskie. Egzaminuje na patenty instruktorskie i żeglarskie. Tworzy i opiniuje żeglarskie programy szkoleniowe.. | Posiada bardzo wysoką specjalistyczną wiedzę i umiejętności pozwalające na samodzielne planowanie i prowadzenie szkolenia instruktorskiego i żeglarskiego. Nadzoruje i opiniuje pracę innych instruktorów.. Posiada wysokie kompetencje społeczne m. in. ponosząc odpowiedzialność za bezpieczeństwo i efektywność swoich działań oraz działań innych osób w szkoleniu instruktorskim i żeglarskim. |
INSTRUKTOR WYKŁADOWCA PZŻ (IW PZŻ)
Kryteria naboru i organizacja szkolenia
Instruktor Wykładowca PSW – PZŻ jest uprawniony do:
– organizacji i prowadzenia szkolenia instruktorskiego na stopnie IS Ikl i IS II kl.
– opiniowania prowadzenia szkolenia przez innych instruktorów,
– egzaminowania na uprawnienia instruktorskie,
– opiniowania kandydatów na stopień IW,
– prowadzenie działalności w ramach i na rzecz PSW
W związku z czym jako niezbędne określono następujące kryteria uzyskania stopnia Instruktora Wykładowcy PSW-PZŻ:
- ukończone 25 lat,
- posiadanie wyższego wykształcenia, min. I stopnia (licencjat),
- posiadanie stopnia IS I kl PSW/PZŻ,
- posiadanie uprawnień motorowodnych
- posiadanie odpowiedniego zakresu stażu szkoleniowego.
Podstawowe kompetencje Instruktora Wykładowcy PSW PZŻ
Wiedza:
- Posiada wiedzę wymaganą dla stopnia IŻ PSW-PZZ
- Posiada bardzo szeroką wiedzę i doświadczenie w zakresie windsurfingu na poziomie IS I kl i wyższą
- Kompleksowo rozumie proces szkolenia w windsurfingu i jego realizacje w różnych warunkach organizacyjnych,
- Zna i rozumie wybrane pojęcia i rozumie teorie z pokrewnych dziedzin nauki, umożliwiające wielokierunkowe działania szkoleniowe,
- Bardzo dobrze i rozumie zna zasady diagnozowania, planowania, organizowania, prowadzenia, kontroli i oceny procesu szkolenia żeglarskiego.
- Bardzo dobrze zna i rozumie zasady stosowania metod, form i środków w procesie szkolenia żeglarskiego,
- Bardzo dobrze zna zadania edukacyjno-wychowawcze w pracy instruktora windsurfingu.
- Bardzo dobrze zna zasady kierowania grupą podległych sobie osób prowadzących szkolenie windsurfingowe,
- Rozumie i bardzo dobrze wdraża w szkoleniu zasady doskonalenia swojej wiedzy windsurifngowej i instruktorskiej.
Umiejętności:
- Posiada umiejętności wymagane dla stopnia IS 1 kl.
- Potrafi prowadzić szkolenia instruktorskie,
- Potrafi bardzo dobrze samodzielnie planować, organizować, prowadzić, kontrolować i oceniać proces szkolenia żeglarskiego i instruktorskiego,
- Potrafi bardzo dobrze rozpoznawać i samodzielnie rozwiązywać typowe problemy pojawiające się w procesie szkolenia
- Potrafi bardzo dobrze dobierać metody, środki i formy szkolenia, uwzględniając możliwości uczestników,
- Stosuje bardzo skutecznie narzędzia komunikacji i motywacji właściwe do potrzeb uczestników i etapu szkolenia.
- Wprowadza i wykorzystuje najnowsze technologie i narzędzia wspomagające proces szkoleniowy w windsurfingu
Kompetencje społeczne:
- Bierze odpowiedzialność za prawidłową realizację procesu szkolenia instruktorskiego i procesu egzaminowana,
- Bierze odpowiedzialność za prace zespołową ukierunkowaną na analizę i krytyczna ocenę procesu szkolenia,
- W swoich zadaniach szkoleniowych jest gotów do kierowania zespołem współpracowników,
- Jest gotów do dzielenia się swoja wiedzą i umiejętnościami żeglarskimi oraz szkoleniowymi,
Wymagania stażowe dla kandydata na Instruktora Wykładowcę PZŻ.
Wymagania wstępne:
– posiadanie min 5 letniego stażu Instruktora Spotu 1 kl. PSW/PZŻ
– posiadanie uprawnień instruktora sportu 1kl PSW/PZŻ
– udokumentowany staż ( praca w licencjonowanych szkołach windsurfingu, sekcjach i klubach sportowych)
– zgłoszenie przez LSW lub kub sportowy
– uzyskanie na MPI miejsca w najlepszej trójce (technika, slalom lub wynik końcowy)
– złożony pisemny wniosek o status asystenta na kursach instruktorskich ( 1 osoba na kurs)
Po spełnieniu wymogów kwalifikacyjnych i zgodzie KS PSW/PZŻ, kandydat otrzymuje:
– status asystenta IW
– opiekuna stażu ( IW, Członek KS PSW/PZŻ)
– temat pisemnej pracy kandydackiej
– plan stażu na kursach instruktorskich (min 2 kursy)
Egzamin:
– egzamin praktyczny na wodzie min 90% punktów
– egzamin teoretyczny min 90% punktów
– obrona pracy zaliczeniowej przed Komisja PSW-PZŻ ( komisja składa się z min 4 członków: PSW, PZŻ, opiekun stażu, osoba wydelegowana przez PSW-PZŻ)
Uprawnienia:
– prowadzenie kursów kadrowych
– prawo do pełnienia funkcji kierownika wyszkolenia
– ścisła współpraca z zarządem PSW/PZŻ
– prawo sędziowania na MPI
– PRAWO EGZAMINOWANIA NA STOPNIE IS
Staż nie powinien trwać dłużej niż 3 lata. Zakończeniem stażu jest pozytywny wynik obrony pracy i podjęcie uchwały przez KS PSW uchwały o nadaniu stopnia IW PSW